BSO 2de graad
Kantoortechnieken
Leerplandoelstellingen 4.1 tot 4.3 (pagina 26 - 25)
Het klassement en het archief
De leerlingen kunnen
- het onderscheid tussen een klassement en een archief verwoorden en illustreren
- de vereisten van een klassement en een archief toelichten
- te klasseren of te archiveren documenten verzamelen, sorteren, coderen en inschrijven op lijsten en / of steekkaarten
ICT-diamant
De leerlingen kunnen- zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. De leerlingen vinden op deze klassite nieuwe leerinhoud die ze zelfstandig dienen te verwerven en te verwerken.
- zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Op deze klassite worden een aantal oefeningen aangeboden die ook feedback geven. De oefeningen varrieren telkens van aanpak.
- met behulp van ict digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Werkvormen binnen de klassite
- zelfstudiepakket: de leerlingen verwerven en verwerken de leerstof individueel. Een volledige evaluatie volgt nadien in de klas.
- Zelfstandig leren: de leerlingen verwerven en verwerken de leerstof op hun eigen tempo.
Werkvormen bij de geïntegreerde tools ...
Didactische principes die aan bod komen ...
- aanschouwelijkheidsprincipe
Door middel van visuele informatie zoals foto's en film, wordt de leerstof begrijpelijker aangeboden.
- geleidelijkheidsprincipe
De leerlingen kunnen de oefeningen opnieuw maken. Er is per leerinhoud telkens een makkelijkere en moeilijkere oefening.
- activiteitsprincipe
De oefeningen helpen de leerlingen om actief de leerstof te verwerken.
- herhalingsprincipe
De leerstof wordt op het einde van het hoofdstuk samengevat. De oefeningen zijn telkens opnieuw te maken.