Aan de lesgever

Gebruikte leerplan: 2006.126, 4.1 tot 4.5 
BSO 2de graad
Kantoortechnieken  

Leerplandoelstellingen 4.1 tot 4.3 (pagina 26 - 25)

Het klassement en het archief

De leerlingen kunnen
- het onderscheid tussen een klassement en een archief verwoorden en illustreren
- de vereisten van een klassement en een archief toelichten
- te klasseren of te archiveren documenten verzamelen, sorteren, coderen en inschrijven op lijsten en / of steekkaarten




ICT-diamant

De leerlingen kunnen
- zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. De leerlingen vinden op deze klassite nieuwe leerinhoud die ze zelfstandig dienen te verwerven en te verwerken. 

- zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Op deze klassite worden een aantal oefeningen aangeboden die ook feedback geven. De oefeningen varrieren telkens van aanpak. 

- met behulp van ict digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.  
   

Werkvormen binnen de klassite 


- zelfstudiepakket: de leerlingen verwerven en verwerken de leerstof individueel. Een volledige evaluatie volgt nadien in de klas.
- Zelfstandig leren: de leerlingen verwerven en verwerken de leerstof op hun eigen tempo.

Werkvormen bij de geïntegreerde tools ...

Didactische principes die aan bod komen ... 

- aanschouwelijkheidsprincipe
Door middel van visuele informatie zoals foto's en film, wordt de leerstof begrijpelijker aangeboden.

- geleidelijkheidsprincipe
De leerlingen kunnen de oefeningen opnieuw maken. Er is per leerinhoud telkens een makkelijkere en moeilijkere oefening.

- activiteitsprincipe
De oefeningen helpen de leerlingen om actief de leerstof te verwerken.

- herhalingsprincipe 
De leerstof wordt op het einde van het hoofdstuk samengevat. De oefeningen zijn telkens opnieuw te maken.